Vad händer hos oss...!!!

Alla inlägg under maj 2009

Av Anna - 30 maj 2009 11:30

Tänkte börja mitt bloggande med dagen då Wille föddes....


Vi hade tid för igångsättning på förlossningen kl. 09:00...

Kom dit med blandade känslor....äntligen skulle vi få träffa det lilla pyret i magen som vi väntat så länge på. Samtidigt va man lite rädd för hur förlossningen skulle vara och hur allt skulle gå.


Vi fick komma in i ett litet rum där de satte CTG på min mage för att se hur bebisen mådde samt mäta hur tätt jag hade värkar...

Han va en sömnig lite kille så de försökte väcka honom några gånger för att de skulle få OK. Helt plötsligt försvinner hjärtljuden helt....pang säger det och hela rummet är fullt med folk. Tror inte vi hann fatta vad som hände....efter någon minut lyckas dom hitta hjärtljuden igen.....sååå skönt!!!


Efter detta blev vi flyttade till en förlossningssal där de satte en grej på hans huvud för att kunna mäta hjärtljudet bättre. När de tog hål på fosterhinnan så va fostervattnet helt grönt. Det brukar ju innebära att de har varit stressade....

Klockan kan väl vara runt halv elva elva skulle jag tro och hjärtljuden va helt ok. Mycket stabilare vilket känndes helt underbart.... Eftersom jag hade värkar så behövdes det aldrig någon igånsättning utan de skulle hålla koll på honom via datorn och komma tillbaka vid ett tiden för att se hur mycket jag öppnar mig...


Dom kommer vid ett och kollar och jag har bara öppnat mig tre cm vilket inte är så mycket. Då bestämmer dom sig för att ta ett blodprov för att se hur han mår där inne... inte så skönt kan jag säga..:)

När de gjort detta så visade blodprovet att han inte mådde så bra. Läkarna försvann en stund sen kom dom tillbaka och sa att de tyckte det bästa skulle vara om det gjordes kjejsarsnitt. Eftersom det skulle ta många timmar innan det va klart och han redan nu inte mådde bra skulle risken att det skulle sluta i snitt vara överhängande. 


De kollade med operation och vi fick komma direkt så det blev snabba ryck....


Klockan va nu strax efter halv två...

De satte ryggbedövning på mig och två minuter senare va Wille född...

De tog honom till ett annat rum för att "väcka" honom lite...sen hör man detta underbara skrik...!!! Tänk att det kan kännas så härligt. Nu vet man i alla fall att han lever... De ropade på Andreas och han fick komma in och hälsa på vårt lilla barn....


Vi eller rättare sagt jag har under nästan hela graviditeten trott att vi skulle få en tjej....och även Andreas har nog varit mest inne på det. Så när det visade sig vara en pojk så tog det säkert en timme innan det gick upp för oss att det inte va en tjej utan en liten kille...

Hjälp vi som inte hade tänkt ut något bra killnamn...tjejnamn hade vi flera stycken.


När jag va färdig sydd fick vi åka tillbaka till förlossningsrummet och bekanta oss med vår nya familjemedlem.

Vi fick mysa med honom i säkert två timmar innan det va dags att väga och mäta. Det va en härlig stund..!! 

Han tog bröstet helt perfekt och låg där och suttade och hade det gott.

Så skönt när de gör det direkt...


Sen fick vi flytta in till BB.....vi delade rum med en anna tjej och deras dotter.


Andreas fick erbjudande om att sova över men eftersom vi har djur hemma så valde han att åka hem och sova.


Själv så låg man bara och tittade på underverket...gick inte sova alls..

Hade några härliga störtblödningar som personalen fick hjälpa mig med sen va dom så gulliga och gav mig nån spruta med smärtstillande och tog hand om Wille så att jag fick sova lite.


Fortsättning följer....


Skapa flashcards