Vad händer hos oss...!!!

Alla inlägg under mars 2010

Av Anna - 31 mars 2010 20:58

Idag har det varit kalasande för hela slanten....


Vi började dagen med en härlig promenad med hundarna och sen lite fixande hemma innan det bar iväg in till stan för att möta upp Anna o Isabella.

Vi skulle fixa paket till Lucas som vi va bjudna på 1-års kalas till idag.


Riktigt kul att träffas och det bjöds på super smarrig fika och tårta både till barnen och till oss.

Här kan vi snacka om att Martina har lagt ribban högt för oss andra...;)

Så kul o se hur barnen busade runt och hade hur kul som helst....dom är ju inte kvar där man satt dom längre. Dom hade ett jättekul köksbord med ett stort blankt ben mitt under som man kunde spegla sig i... Det hittade Wille och hade väldigt kul en bra stund.


Vi hann inte stanna så länge innan det va dags att ge sig iväg till kalas nr 2.

Nu va det Kevin som hade kalas då han fyllde 4 år så vi gav oss iväg till Boeryd efter vi varit hemma och rastat hundarna en stund.


Jag och Wille stannar i Taberg tills imorgon, skönt och slippa köra hem ikväll. Jag blir så lätt trött när jag sitter och kör själv så det känns bättre att åka i morgon bitti.


Wille har ju börjat böka lite för oss på nätterna....tror det kan va lite sviter efter sälenresan....

Eller så är det att han växer eller nåt för han som alltid sovit hela nätterna i stort sett sen vi kom hem från bb har börjat vakna och går inte att söva om utan att han får välling.

Man vill ju inte vänja honom vid att få mat på nätterna för det blir ju lätt en ovana men vad gör man inte när dom skriker i högan sky och inget annat hjälper.

För hungrig det är han för efter han ätit somnar han som en stock igen... 


Så idag har jag verkligen proppat i honom mat så det ska bli spännande och se om han kommer sova hela natten eller inte.


Vet att BVC sa att när dom börjar krypa/gå kommer dom behöva mycket mer mat, oftast mycket mycket mer än va man kan tro.Så ni ska vara beredda på det...vilket vi tydligen inte har varit. 

Vi håller tummarna att det beror på det o inget annat.


Vad har ni hittat på för kul idag...??


Ska försöka lägga upp lite bilder både från Sälen och kalasen....har inga sladdar med mig hit till Taberg så det får bli under helgen.


Go natt...


Av Anna - 30 mars 2010 08:14

Ni kanske undrat varför jag inte bloggat på ett tag men vi har varit i Sälen hela förra veckan.


Resan kunde börjat lite bättre än med fullständigt snökaos från Filipstad och sen hela vägen upp till Sälen. Inte kul alls....

Vi kunde väl köra i 40-70 km i timmen den sträckan så ni kan tänka att det tog lite tid.

Måste säga att jag är grymt stolt över vår lille son som inte gnällde eller nåt på hela resan upp. Sov ganska mycket men hellre det än en skrikande unge mil efter mil.


Har blivit mycket god mat och lagom med skidåkning....vi har delat på ett liftkort jag och Andreas.

Det är så skönt med skidsemester...ingen modevisning där inte på kvällarna. Man går mest och myser i myskläder eller understället. Somnar som en sten innan tio och är uppe med tuppen.


Tog med gamlingarna på fondueafton på toppstugan i Lindvallen och det va en höjdare. Häfftigt att åka bandvagn upp och super god mat.


I lördags så blev det ingen skidåkning....det va sån dimma och regn. Inte kul alls.


Även resan hem gick över förväntan, Wille skötte sig jättebra.


Här kommer ett collage från sälen...

  


Det va verkligen skönt att komma hem och se att nästan all snö hade smällt bort.


Enda nackdelen är att nu drar hundar och katter in grymt mycket skit....sen att dom fäller för fullt gör inte saken bättre. Det är till att dammsuga och torka golven varje dag.


Början på veckan har varit fullspäckad. Igår va det träff med byamammorna och besiktining av bilen på eftermiddagen. Är så glad för den gick igenom utan någon anmärkning....så skönt.


Idag har det blivit två långa härliga promenader....på fm träffades vi hos Sofia o Emmy för en promenad runt prostsjön. Efter det blev det lekstund och matning av våra barn innan det va dags för oss vuxna att käka lite lunch. Sofia bjöd på smarrig ungsbakad lax med potatisbollar och glass o kaffe till efterrätt.


Sen fick jag sms från grannen Stina som undrade om vi ville hänga med på en promenad så när vi kom hem från stan va det bara att lägga Wille i vagnen och ta ut hundarna och ge sig iväg på ännu en runda.

Blev rundan runt Hindsekind och det är tur vi har våra regäla vagnar som klarar lite tjälskadade skogsvägar.


Väl hemma igen så va det till att ta fram dammsugaren och svabben....


Jag och Doris ska ju börja på hundkurs och vi va ute en liten sväng ikväll och tränade lite. Hon är så mycket mer lyhörd på mig när vi är själva. Tror nog vi kommer bli ett bra team till slut. Måste bara ge oss ordentligt med tid att träna och bli sammspelta. Skönt nu när det är ljust på kvällarna, för då kan jag ju ge mig ut när Andreas kommit hem från jobbet.


Nu är jag nyduschad och sitter och njuter i soffan o tittar på äntligen hemma.


Vad har ni hittat på en sån här härlig dag...???




Av Anna - 19 mars 2010 07:42

Wille har börjat krypa, eller vet inte om man kan kalla det riktig krypning för han kör en liten krabb variant. Men fart börjar han få också så nu är det slut på friden.

Det är ju himmelriket att helt plötsligt kunna ta sig till olika saker och börja utforska värden.

Han försöker också ställa sig upp mot olika möbler odyl, ibland går det mindre bra som när man försöker resa sig mot gåstolen. Den står ju liksom inte still.... Men är det grejjor som står fast så funkar det bättre...


I eftermiddag ska vi på möte hos banken och jag ska försöka fixa lite ärenden...


Febern han hade igår verkar vara borta idag...hade ingen i morse. Skönt!!!


Tror som sagt att det är tänderna som spökar...


Vi va ju på BVC igår och jag frågade lite om andra svininfluensa sprutan... Står lite i valet och kvalet om vi ska ta den eller inte.

Eftersom så många barn blivit såååå sjuka av den och Wille haft RS-viruset och varit ganska dålig vet jag inte om jag vill utsätta honom för det.

Vad är oddsen att han skulle få Svininfluensan....

Usch inget roligt beslut man måste ta....hur skulle ni gjort??

Jag kunde nästan läsa mellan raderna hos min bvc sköteska att hon nog inte skulle tagit den om hon va jag men som hon sa dom får/ska inte ge oss råd utan det är helt upp till oss föräldrar.


Så hjälp hur ska vi göra....??


Trevlig helg!!!

Av Anna - 18 mars 2010 14:33

Eftesom det va lite sjukstuga hemma hos Sofia o Emmy blev det träff hos Linda o Alice istället.

Vi gick runt Alandsryd, en härlig runda som tar knappt en timme. Barnen skötte sig bara bra och Wille vaknade lagom till vi va tillbaka hos Linda.


Där fixade hon i ordning smarrig spagetti och köttfärsås och en kladdkaksmuffins med lite grädde o neverstop som topping. Jättegod, precis lagom stor.


Vid strax innan klockan ett fick Wille och jag tacka för oss och bege oss till Vråens vårdcentral för 10 månaders kontroll.


Vikt         9750g

Längd      73,5cm


Han följer medelkurvan som han ska, vikten dipade lite men det kanske inte är så konstigt eftersom han varit sjuk en del sen vi va där sist.


Hade tänkt baka lite smarriga muffins men upptäcker att vi inte har tillräckligt med ägg, och jag orkar inte åka in till stan igen. Får nog be Andreas handla lite på vägen hem.


Vad har ni gjort för kul idag då...? Har någon tips på aktiviteter man kan göra i en bil till en 10 månaders bebis??

Av Anna - 16 mars 2010 19:55

Vid halv elva kom Stina med Vidar och Tuva till oss och vi gav oss bort för att möta upp Jenny S och Jenny H.

Så vi va fyra glada mammor som gav oss ut i skogen för lite picknick.


Super mysigt va det och så härligt väder...

Här kommer lite bildbevis....

   

Wille sov sig igenom träffen som vanligt....det är en duktig pojk vi har som låter mamma fika och prata i lugn och ro....hi hi.


Väl hemma igen så va det mat för både mig och Wille....verkar som matlusten kommit tillbaka för två dagar på raken har han slukat en hel burk med mat + efterrätt.

Så skönt när maten funkar.


Va ju så härligt väder så vi fixade eget litet mys på vår balkong på baksidan...

Filt och massa leksaker, lite kul att jag tog ut massa leksaker för det som va absolut roligast va torkade löven och näsor från lönnarna som va absolut roligast. Han sket fullständigt i sina egna leksaker...

Här kommer lite bilder på det.

       

Doris är med och övervakar också... :)


Vad har ni hittat på under dagen...?? Så kul när ni skriver lite kommentarer och berättar vad ni hittat på :) 

Av Anna - 16 mars 2010 07:55

Igår va det åter dags för träff med byamammorna....och denna gången va träffen hos Maria O, Clara o Edvin.


Hela gängen va samlat idag och det va som vanligt lika trevligt.....god fika och mycket prat.

På vägen hem följde vi med hem till Stina o Vidar för att låna en ryggsäck som man kan bära Wille i. Kan ju vara smidigt att ha den i fjällen..


Eftermiddagen blev ganska lugn....passade på att njuta en stund i solen när Wille låg och sov. Det blåste lite kallt så jag öppnade en av dörrarna i uterummet och satt i en brassestol inne. Helt perfekt....


Idag ska vi ut på lite picnick i skogen på förmiddagen...hoppas bara att solen värmer upp temperaturen lite för det va -12,5 imorse när vi gick up.


Vi får se om det blir nån babysång i eftermiddag....annars så har jag tänkt gå på mammalunch imorgon i Arken. Inte den riktiga som Arken själva håller i för där är Wille för gammal för att gå.

Så vi som har för gamla barn träffas själva i caféet istället och käkar lite lunch...super mysigt det också.


Vad ska ni hitta på en sån fin dag...??

Av Anna - 15 mars 2010 07:26

Igår så passade vi på att vara ute så mycket som möjligt på förmiddagen....det va ju så härligt väder.

Andreas skottade rent på vår altan så snön ska smälta fortare.....för är det någonting man verkligen vill nu så är det att snön ska smälta bort och det ska bli torrt och fint ute.


Vid lunch ringde mina föräldrar och undrade om dom fick komma ner en runda.....klart dom fick det.

Är alltid lika kul med lite besök.


Blev en runda och titta på tomten sen fixade jag lite middag....det blev tacokyckling med ris. Hade köpt en sån där kartong med kycklingdelar som man bara sätter i ungnen 1 timme....vips så va det klart. Hyffsat gott o grymt smidigt.


Sen passade mamma o jag på att gå en långrunda med hundarna....man börjar se mer o mer spår från vildsvin här ute och jag hoppas jag aldrig behöver stå öga mot öga med ett sånt.

Känns ju lite läskigt när man har hund.....man vet ju inte vad dom kan hitta på.


Annars så flyter livet på i en väldig fart....förra helgen va det Andreas som va förkyld och nu är det min tur. Vi håller tummarna att Wille slipper men oddsen är väl inte så stora.


Vi har en liten kille som har börjat försöka ställa sig upp mot det mesta....köksoffan och skänken i hallen är klara favoriter. Ska se om jag inte kan lyckas fånga det på bild någon gång.


Idag är det träff med byamammorna igen så snart är det dags att piffa till sig lite....alltid lika kul att träffas.


Vad har alla ni som läser här hittat på under helgen och vad blir det för kul idag...??

Kram på ER

Av Anna - 13 mars 2010 15:16

Igår åkte Wille och jag in till Malin och Felicia, vi har inte träffats sen långt innan jul så det va verkligen på tiden.


Vi gick en skön promenad innan det blev fika och mycket prat. Man har ju lite att ta igen när man inte träffats på så länge.


Vid kl. 13 kom Willes farmor hit för hon skulle va lite barnvakt medans jag skulle till tandläkaren. Passade även på att fixa lite ärenden och handla på vägen hem.

Wille hade varit så snäll och låg och sov så gott i vagnen när jag kom hem.


När Andreas kommit hem tog vi hundarna och Wille och gick en skön promenad i skogen. Hundarna fick springa lösa och busade i massor.

Eller i alla fall Doris...Stina är ju inte den busiga typen.


Kvällen vigdes till Let´s dance och Solsidan....vi käkade potatisgratäng och lövbiff med vitlökssås.


Har en tendens att alltid somna när det är reklam  och även så igår...försökte till och med att sitta rakt upp och inte halvligga i soffan som jag brukar men det gick inte ändå. Får väl se slutet på Solsidan på nätet.


Idag har vi varit innen en runda på stan, jag hittade en så tuff keps til Wille. Sen blev det tre bodys och 3 byxor från Kax på Kappahl. Smidigt med 3 för 2 när man behöver lite basplagg.


Jag har lyckats köpa massa byxor framför allt i lite större storlekar som inte passar riktigt än. Men nu så klarar vi oss ett tag till.


Nu håller Andreas på och fixar lite pannkakor och jag ska hoppa i lite skönare kläder....sen blir det till att fixa en jätteladdning med köttfärsås som vi ska ha med till fjällen.


Ikväll blir det tacopaj med en smarrig sallad och sen kika på melodifestivalen...vad ska ni göra??


Trevlig helg på Er..


Ovido - Quiz & Flashcards