Vad händer hos oss...!!!

Alla inlägg under januari 2011

Av Anna - 28 januari 2011 13:29

Ja nu äntligen är lilleman pigg igen....matlusten börjar komma tillbaka och det känns så skönt.


Vi är hemma idag också så han får ladda batterierna ordentligt och hinna bli helt fit for fight.


Idag bjöd jag maken på fläsktek med ris och en smarrig sallad...jag glömmer av hur smidigt det är med stek.

Det sköter ju sig själv mest hela tiden...och sen att det är grymt gott gör ju inte saken sämre.


Längtar tills imorgon då ska jag åka till Jönköping och fixa till håret. Blir klipp & slingning. Blir nog lite ljusa slingor igen så man får lite vårkänsla....

Sen lite ärenden på stan och en runda förbi Frida och Marcus som flyttar in i sitt nyinköpta hus.

Ska bli sååå kul och se hur det ser ut....


Hade tänkt vänta med att lägga ut bild på vår tygtavla tills gardinerna va klara också men här kommer ett smakprov...vad tycker ni???

  


Måste skryta lite om mina orkideér....dom blommar så fantastiskt fint just nu så jag bara måste dela med mig.

Sen att det är jag som lyckats få dom att blomma om så fint gör ju en inte mindre stolt.

    


Jag tror dom också trivs i sitt nya hus... :)



Av Anna - 27 januari 2011 11:15

Wille är betydligt bättre idag, tror inte han har någon feber han kändes sval och fin nu på morgonen.

Men man vet aldrig....får nog kolla för säkerhets skull när han vaknar. Just nu ligger han och sussar så gott i soffan bland alla kuddar.


Tyvärr så verkar inte matlusten ha kommit tillbaka heller och äter man inte så får man ju ingen energi...

Vi får väl se vad vi ska försöka luska i honom för något gott idag....kanske favoriten potatismos och korv.


Inser att vi nog får skylla oss själva över att han inte fått smaka så mycket sötsaker....

För nu har jag verkligen försökt få i honom allt och då menar jag allt....och inget mer än välling och vatten funkar.


Så när han väl blir frisk och kry igen så får vi nog ta och introducera lite smaskigheter som nyponsoppa, blåbärssoppa, saft och isglass så han kan äta det nästa gång han blir sjuk.


Har precis suttit och pratat en lång stund med min kära syster....hon fyller snart år och planerar att ge sig ut på en liten resa. Vi får väl se vart det bär iväg....!!!


Kanske ska försöka få lite gjort nu när lilleman ligger och sover...


Ha det bäst!!

Av Anna - 25 januari 2011 21:15

Stackars vår lille kille som har sån hosta....börjar i och för sig släppa lite nu men usch vad jag har tyckt synd om honom.


Igår tog vi det säkra före det osäkra och åkte till doktorn så dom fick lystna på honom och som tur va så lät han jättefin i lungorna.

Man är väl lite extra fjantig eftersom han varit så sjuk tidigare och det vill jag inte va med om igen.


Idag har han varit feberfri men har fått gå på alvedon ändå då han verkar ha ont när han hostar.

Kan tänka mig den träningsvärken han måste ha i magen efter flera dagar med hosta.


Otroligt trött har han också varit...vi sov fram till halv nio imorse och det har aldrig hänt tidigare.

Han va väl vaken två timmar eller nåt och sen slocknade han i soffan och sov säkert 1,5 timme till.

Även sovit massor under eftermiddagen så pigg är han inte....

Vi får hoppas att han sover sig frisk...


Som tur är får vi i honom välling annars så ratar han allt....nu får man skit för att han inte fått så mycket sötsaker tidigare.

Saft, nyposoppa, isglass ja allt sött man kan tänka sig ratar han som pesten.


Vi får väl se hur natten går....just nu vaknade han av värsta hostattacken.. :(


Håll nu tummarna att han är piggare imorgon..!!




Av Anna - 24 januari 2011 10:38

Jaha så va man då här....i VAB träsket alltså.


Idag skulle Wille varit sin första riktiga dag på dagis men varken feber eller hostan vill släppa.

Just nu har han riktig hemsk torr hosta, tur vi har airomir som är luftrörsvidgande det hjälper en stund.


Nu håller vi tummarna att i alla fall febern ska gå ner så vi kan se en liten ljusning på tillvaron.


Idag har jag lyckats få i han 2/3 faska välling i morse och sen lite joggi och macka. Annars är det inte mycket som funkar...

Har försökt muta med både saft, kex och glass men han bara vänder på huvudet och talar verkligen om att NEJ det vill jag inte ha.


Så har ni tips på något smarrigt man kan ge dom....så tar jag tacksamt emot det.


Livet blir ju så mycket lättare om man får i sig lite energi...


Ni får ha en bra dag...!!

Av Anna - 22 januari 2011 09:37

Efter nästan två veckor med inskolning på dagis kom första förkylningen.....började i söndags med snorig näsa och det höll väl i sig till i går.


Natten mellan torsdag och fredag fick han krupp så det va inte många timmars sömn den natten. Även att det va Andreas som satt med honom så sover man ju inte så bra själv.

Är ju lite läskig hosta.....efter att ha gjort allt man ska, ge nässpray, sitta ute i friska luften (vilket hjälpte så länge man satt ute) men hostan kom tillbaka så fort han kom in igen

Så jag ringde och pratade med barnakuten på natten och eftersom vi har betapred hemma fick vi ordination att ge honom det.

Och det gjorde susen efter någon timme...


Så igår blev det inget dagis och näsan har varit som en kran....till en början hade han ingen feber men den kom i går em.

Hostar gör han och i morse hade han 39,8 i feber, så nu går han på febernedsättande och nässpray.


Så det blir väl en helg att tillbringa här hemma....känns lite tråkigt eftersom det verkar bli så härligt väder.

Hoppas han piggnar till under helgen men oddsen är väl inte så stora.


Så det blir nog till att VAB:a Willes första riktiga dag på dagis på måndag....men men vi får se.


Nu ska jag smita en runda ner på stan och fylla på hemma apoteket lite....


Ni får ha en underbar helg....


Av Anna - 16 januari 2011 20:59

I lördags så började vi med en tur upp till Jönköping i snöovädret.....


Äntligen har vi fått till en tid som passade både oss och Rogö för att välja ut ett/flera 1-års kort på Wille som vi va och fotade den 20 maj.


De hade plockat ut 19 kort som dom tyckte va bra så vi har lite att välja på...nu har vi fått en karta med hem och en vecka på oss att välja hur vi vill ha det.


På vägen dig passade vi på att svänga förbi torget och handla fårskinns tofflor till Wille som han ska ha när han sover ute på dagis.


Sen bar det iväg till tyghuset i Taberg för att kika på gardintyg och taveltyg....och kors i taket så kom vi hem med både och.

Tygtavlan är klar och den blev kanonfin....i veckan ska svärmor hit och hjälpa oss att fixa till gardinerna. Inte så dumt och ha en sömmeska till svärmor och speciellt när man själv är urkass på att sy.


Efter tyghuset åkte vi en runda till min kusin för att hämta en tripptrapp stol vi köpt av en kompis till dom.

Vi hade med oss lite semlor till oss och chokladbollar till barnen och det va uppskattat av alla.

Första semlan för säsongen för min del....


Blev en snabbvisit hos mor o far också innan vi styrde hem igen.


Vi va väl bara i stort sett hemma och vände, innan vi åkte till fam Schultz för lite lördags mys.

Alltid lika trevligt !!!


Idag har Wille och jag varit på kalas....det va Alice som fyllt 2 år och där bjöds på super smarriga hembakta tekakor...

Dom måste jag testa....

Barnen busade runt men höll sig förvånansvärt lugna, inte massa kiv och bråk....så vi kunde sitta och ha det skönt vi mammor :)


I eftermiddag har jag snyggat till Stina lite....mycket välbehövligt. Hade tänkt jag skulle tagit Doris också men det får bli en kväll i veckan istället.


Nu blir det till att slänga sig i soffan och bara slappa innan det är dags att hoppa i säng för att va redo för en ny arbetsvecka.


Har varit fullt ös hela helgen... :)


Vad har ni hittat på den här helgen...??




Av Anna - 13 januari 2011 20:55

Passade på och ta ledigt på förmiddagen idag och tog hand om inskolningen. Idag skulle han va på dagis mellan 9-12 och även käka lunch.


Allt går helt superbra och Wille tycker det är sååå kul. Tror nog att det va hög tid för honom att börja dagis.

Han bryr sig inte om oss över huvud taget. Idag smet jag och fröken Linda iväg på en liten rundvisning av alla lokaler och efter det tog jag och den andra pappan en liten fikapaus medans alla barnen va ute och lekte.


Allt funkade så bra så jag fick smita iväg en stund och kom tillbaka vid 12 då det va dags att gå hem.

Då hade dom käkat mat och idag bjöds det på hemlagat potatismos och falukorv, Willes favoritmat just nu och det hade märkts. Han hade käkat 4 tjocka skivor korv och 2 stora laddningar med mos. Fick beröm för att han kunde äta så bra själv och även dricka själv ur ett vanligt glas. Stolt mamma... :)


Kan säga att det va en ganska trött kille som jag tog med mig hem....han har nämligen börjat stöka på nätterna och även vakna så jä....la tidigt på morgonen.


Så idag började han vid strax efter fem och tyckte att nu va det morgon och dags för oss att gå upp.

Och det kan jag lova er att sååå tidigt är inte jag sugen på att gå upp.


Det började väl egentligen innan jul när alla tänderna började spöka men jag tror att dom flesta har kikat fram nu så det borde inte vara det som är boven i dramat.


Kanske kan va att det händer så mycket för han just nu med inskolning och allt att han har så mycket i huvudet och kan inte coola ner sig riktigt. Eller så är det väl någon fas han håller på och går igenom.


Någon som haft samma problem vid den här tiden, han är lite mer än 19 månader??

Nej jag vet inte men hoppas verkligen att det snart går över....


Sen ska vi väl egentligen inte klaga för mycket för han är hur lätt som helst att lägga och har sovit nästan hela nätter sen han va nyfödd så att vi får lite bakslag är väl bara att räkna med.


Trevlig kväll på ER alla bloggvänner...!!!

Av Anna - 11 januari 2011 21:24

Igår va det då dags för inskolning av Wille på dagis.


Jag passade på och ta lite ledigt på fm så jag också kunde följa med och träffa fröknarna och se hur det fungerade.

Resten av inskolningen fixar Andreas....


Är ju alltid lite nervöst innan man kommer iväg och man är ju lite orolig över hur det ska fungera.


Nu hade jag inte behövt va det alls för Wille tyckte det va superkul och brydde sig inte om oss alls.


Även idag har det funkat kanon....ett litet "bomärke" har han fått i pannan då han stupat och slagit i ett bord.


Känns så skönt att han verkar tycka det är kul....sen vet man ju att allt går ju i perioder. Nu är allt nytt och massa nya kompisar och roliga leksaker....blir nog skillnad när det blir vardag om några veckor.

Men det får vi se då....


Ikväll kom mamma o pappa ner en runda med en bokhylla vi köpt på blocket som dom varit så snälla och hämtat åt oss.

Va väl inte meningen att dom skulle köra ner den direkt men dom tyckte att när den ändå va lastad i bilen körde dom ner den direkt....så TACK TACK snälla ni.

Nu ska det bara slipas och målas innan den får komma in. Men jag tror den kan bli fin.


Ha en skön kväll...!!



Skapa flashcards